Monday, November 28, 2011

Sin around us

Assalamualaikum ya akhi wa ukhti..Kaifa halukum?Ana alhamdulillah,sihat sejahtera.Just flue sikit-sikit,tapi dah sembuh pun.

So,direct to the title.Lets discuss 'bout it,sin around us.Betullah kalau nak diikutkan zaman kita sekarang ni.Terlampau banyak dosa yang ada disekeliling kita.Sampai satu tahap yang sometimes dosa tu dah tak kelihatan seperti dosa.Paling mudah,bila kita watch tv la.Full of sin.Memang la ada ja siaran yang kerohanian,tinggal kita ja nak tengok atau tak.Tapi siaran yang boleh menambah dosa tu lagiiiii banyak kan?

Yelah,macam mana tak menambah dosa bila dah terang-terangan nampak aurat orang lain.Movie and drama kat Malaysia sekarang ni pun dah semakin berani,makin lama makin terselak.Movie dari luar pun macam tak bertapis dah,ok ja even ada adegan yang memang tak sesuai ditonton.Makin lama makin berani ya.

Tu yang aku respect sesangat dengan tv al-hijrah.Aku bukannya nak buat promotion untuk al-hijrah ok.Semua pelakon kena pakai tutup aurat.Yang pompuan wajib pakai tudung.Jarang jumpa stesen tv macam ni.Tak ada la pulak cerita tu jadi tak best bila semua actor and actress tutup aurat.Sama ja macam wayang lain.Tapi ada la satu drama kot kalau tak silap,yang tengah buat shooting lagi and bakal disiarkan kat al-hijrah.Pangarah dia kata macam ni,antara cabarannya ialah dalam menghayati watak dan cerita.Sebab pergaulan pelakon dibataskan,no touching-touching.haha.Alah,cerita ketika cinta bertasbih tu ok ja pun.Tak adanya nak touch sangat,touching ja orang tengok.

Ok,aku pun tak baik sangat pun.Dulu aku selalu ja layan hallmark and axn yang memang sewajarnyalah korang tau semua movies and dramas dalam tu omputeh punya.Aku pun tak perasan bila aku stop,tapi sepanjang cuti ni memang aku tak pernah bukak pun lagi.Syukurlah.At least semakin kurang la source of my sin.

So here aku nak ajak korang,jom la kita jaga sedikit pandangan.Lagi-lagi orang macam aku ni.Tak dapat buat banyak,buat sikit-sikit pun dah ok la tu.Berubah sedikit demi sedikit.Drastic sangat nanti terkejut pulak.

1 comment:

D-SIM said...

aku jarang gila tengok tv, kalau kira..agak2 kurang 10 minit dalam sehari... tu pun kalau rajin bukak tv, haha