Monday, December 5, 2011

Continue: to Tenom


Assalamualaikum.heya all,long time no see right?haha.rest kejap la,almost a week.lagipun aku baru balik dari kembara at Taman Pertanian Sabah,Tenom.Pakej percutian 3 hari 2 malam.haha.Kidding ja.Kami,I mean aku and kakak aku pegi situ pun sebab ikut kakak aku yang sorang lagi.Husband dia keja di taman tu,lagipun ada pesta entah apa tu aku pun not so sure.Sesekali berjalan,apa salahnya kan.Memang kita digalakkan pun untuk berjalan di atas muka bumi ni,untuk memerhati tanda kebesaran Allah.Say what?Subhanallah.

Perjalanan dari beaufort ke tenom ni boleh la dikatakan memenatkan walaupun aku cuma makan,tidur sepanjang perjalanan tu.Bercakap pun kurang.Aku kurang comfortable dengan suasana.Jalan yang turun naik bukit,aww meloyakan.Then,petang tu sampai dalam jam 5 lebih.singgah pekan kejap beli bahan untuk masak sebab bro in law aku ni tinggal sorang so korang faham-faham la macam mana lelaki ni kan.
Sampai ja terus solat asar and panjat pokok rambutan.Kitorang stay kat rumah kakitangan la,tu yang senang tu.Senang melantak buah-buahan.haha.Petang tu amik buah kononnya untuk bekalan malam tapi banyak sangat,sampai bawak pulang rumah.Macam tu la orang tamak kan.haha.
Then,esoknya aku dengan kakak aku naik basikal round-round taman.Actually bukan dengan niat untuk round taman pun tapi cari buah-buahan.Yalah sangat round taman,macam la kami ni ahli kelab pencinta alam kan.Be realistic.Kalau korang dah round tempat tu dua tiga kali,korang akan datang situ untuk tengok alam sekitar lagi ka?aku x caya la.first time datang maybe,second and the rest tu mesti datang dengan agenda lain.Based on my own experience.Aku pun dengan honestnya di sini mengaku kami pegi situ,pegi cari buah.sweet.haha

Buah  yang jadi kemestian is miracle fruit or buah ajaib or scientific name;synsepalum dulcificum.Yes,aku selalu semangat bab benda-benda pelik ni.haha.Memang sepanjang kat situ kami 2 orang ja la yang susup sasap dalam kebun petik tu petik ni.Orang lain buat dek ja,shamed.Tapi tebalkan muka.So,since miracle fruit tu turn sour to sweet maka kami pun mula la cari and petik almost all buah yang masam.First,markisa la.Sedap ja makan buah tu,minum jus dia.Umph,great taste.Tu belum lagi dengan percubaan bodoh kakak aku,segala jenis benda pun dia try.Mengkudu,cili padi,kasturi.Dia memang macam tu,otak pelik sikit.haha.Yang penting kami enjoy,yeah!!Forgot to tell yang kami ada join bowling padang.Funny,so funny.Bowling padang style kampung la.Macam sukan rakyat gitu.Guna kelapa and botol kosong.Kami berada di kedudukan entah ke berapa sebab botol yang jatuh bila dijumlahkan ialah KOSONG.haha.

Second day pun cerita lebih kurang ja macam first day tu.Just ada cerita gila la.Abang ipar aku kan keja situ,so kami pun dapat la menumpang sekaki.Basikal sepatutnya kena beli tiket,tapi kami dapat free.Tapi second day tu kami keluar lambat sikit dari rumah.So,kena la ikut peraturan beli tiket.Kakak aku beli tiket,aku cop basikal.mak ai,mahalnya tiket.Ingatkan nak minta tolong abang ipar aku lagi tapi dia x time tu.But lucky sebab time kitorng pegi tempat basikal tu penjaga dia x.Kami pun goo!!haha.tapi memang boleh la kan.

Tengah hari tu kami pun again menempuh perjalanan yang agak membosankan.Yalah,just nampak bukit bukau mana ada apa pun.So,untuk mengelakkan keadaan membosankan tu buat si pemandu mengantuk,kami beli la siap-siap makanan ringan sekali isi minyak kat pekan.Aku beli slurpee and kacang ja,tu pun niatkan untuk aku sorang ja.haha.Aku duduk sebelah pemandu time balik tu.So,aku rasa agak kurang wajar la untuk tidur nyenyak bila pikir kakak aku yang memandu tu lagi ngantok kan.But,as usual aku pun tertidur jugak bila dekat sampai sipitang.At least kali ni better la dari before ni,xla sampai rumah baru jaga kan.

Fuh,panjang pulak aku tulis.Maka aku stop la sampai sini ja.lagipun aku rasa korang x minat baca pun kan?That's all.




No comments: